Біографія
Сергі́й Миха́йлович Слоні́мський (12 серпня 1932, Ленінград) — російський
радянський композитор, музикознавець,
піаніст, педагог. Син письменника М. Л. Слонімського. Закінчив Ленінградську
консерваторію, в якій тепер викладає.
Автор ряду опер, симфоній, прелюдій і фуг для фортепіано, симфонічних,
камерних і хорових творів, романсів, музики й пісень. Співробітничав з кінорежисером Г.Полокою
(«Інтервенція»,
«республіка
ШКІД»).
Лауреат Державної премії РФ імені М. І. Глінки, премії уряду
Санкт-Петербурга (1996).
Балет «Ікар» був написаний по мотивам відомго
давньогрецького міфу про Ікара і його батька Дедала. Щоб врятуватись з острова
Кріт від роздратованого царя Міноса, майстер Дедал зробив для себе і свого сина
крила, скріплені воском, та порадив Ікару не підійматись під час польоту
занадто високо. Ікар не послухався та занадто наблизився до Сонця, промені
якого розтопили віск і Ікар впав у море та потонув.
Балет
складається з п’яти картин:
І-Мрія,
ІІ-Крила, ІІ-Спокуса, IV-Самотність, V-Політ.
«Діонісійський танець» є першою частиною 2-ї картини
(«Крила»).
Твір написаний в одночастинній наскрізного
розвитку формі.
Тональність – g-moll, хоча запис відбувається у
вільному ключі, протягом твору відбуваються модуляції у es-moll, e-moll та b-moll.
Розмір - 7/8 є незмінним протягом всього твору,
фактура твору гомофонна.
При диригуванні застосовується тридольна схема тактування
(2+2+3) та (3+2+2).
Твір виконується в темпі Allegro.
Назва твору «Діонісійський
танець» тісно пов’язана з характером музики. Змальовуючи епоху античності,
С.Слонімський прагнув не просто переказати відомий міф, а якомога повніше
донести до слухача (глядача) дух епохи. На той час в Греції був дуже популярним
культ Діоніса, бога виноробства, плодючості, натхнення та релігійного екстаза,
ритуальні служіння якому супроводжувались несамовитими танцями, захоплюючою
музикою і непомірним пияцтвом. Автор дуже колоритно передав характер цього
дійства.
Основним стрижнем твору є пульсація рівними
вісімками, що завдяки розміру 7\8 вже є дуже колоритним. На неї відбувається
нанизування всього подальшого матеріалу.
Основна тема твору складається з двох елементів:
перший, побудований на ритмо-мелодичній формулі і
змальовує загальний настрій свята та безтурботності (з’являється в 3 такті у
сопілки, кларнета і 1-го баяна), та другий, безпосередньо сам танець,
інтонаційно більш розвинений, з плавним поступеневим рухом,( з’являється в 11
такті у сопілки, кларнета, обох баянів та всієї кобзової групи). В 19 такті ця
тема проходить ще раз, тільки вже у І-ІІ скрипок і альта, в скороченому вигляді
і змінивши тональність (es-moll). З 27 такту, знову змінивши тональність (e-moll) звучить головна тема (у кларнета і обох
баянів), але тільки її перший елемент.
В 32 такті у кларнета з’являється нова тема, яка віддалено
нагадує другий елемент головної теми: схожий характер, плавний поступеневий
рух, проте інтонаційно більш розвинена. В 40 такті її підхоплюють І-ІІ скрипки.
Складається таке враження, що ця тема запізнюється на одну восьму від загальної
пульсації. Немов від великого гурту танцюючих від’єдналась самотня жіноча
фігура і танцює свій довільний танець.
В 48 такті знову
відбувається зміна тональності (b-moll) у І-ІІ скрипок
і альта знову звучить перший елемент головної теми, але вже як контрапункт.
Головний матеріал подається у вигляді оркестрових акордів що виконують кларнет,
обидва баяни та вся кобзова група. Вони виписані широкими мазками, рівними довгими
тривалостями. В цьому місці диригенту слід бути дуже уважним, адже тут змінюється
кількість восьмих тривалостей на один диригентський жест (3+2+2). В 55 такті
основний матеріал виконує струнна група оркестру, а кларнет, баяни та кобзова
групи виконують супровід.
В 63 такті знову з’являється тема, яку ми вже
спостерігали в 32 такті, та цього разу вона звучить із затримкою в одну
четвертну, написана в тональності es-moll, її виконують
сопілка, кларнет, баяни, вся кобзова група, І-ІІ скрипки і альт. Вона звучить
динамічно насичено, переможно, а завдяки своїй складній інтонаційній побудові
навіть дещо апокаліптично. Тут знову відбувається корекція диригентського
жесту, він стає такй, як на початку, відповідно до формули 2+2+3.
В 78 такті розпочинається заключний розділ твору.
Знову звучить головна тема в основній своїй тональності (g-moll). Перший її
елемент виконують сопілка, кларнет і І-й баян на фоні драматичних акордів
кобзової та струнної груп. Другий, танцювальний, елемент виконують І-ІІ скрипки.
З 90 такту головна тема повторюється зі значним динамічним розвитком. У
101-103 тактах спостерігаються переклички між духовими, баянами та кобзовою
групоз зі струнною групою. Закінчується твір ff, tutti.
Комментариев нет:
Отправить комментарий