Едуард
Колон (23.08.1838, Бордо – 28.03.1910, Париж)
французький диригент, скрипаль та
музично – суспільний діяч.
За національністю – італієць. Музичну
освіту здобув в Паризькій консерваторії, яку закінчив в 1863 році по класу
скрипки (Ш.Е.Созе), по композиції навчався у А.Тома.
В 1858 році – концертмейстер оркестру Паризької
опери, був учасником струнного квартету Ж.Падлу.
В 1871 – диригент „Концертів Падлу”.
В 1873 – створив (разом з музичним
видавцем Г.Хартманом) музичну спілку „Національний концерт”.
В 1874 – заснував та очолив „Концерти
Шатле”, а пізніше „Концерти Колона”. якими керував до 1909 року. Ці концерти
відіграли велику роль в музичному житті Франції. Колон пропагував твори
сучасних французьких композиторів – Ж.Масне,
Е.Лало, Г.Берліоза. Ясність та
витонченість інтерпретації, емоційність, такі риси були притаманні цьому
видатному симфонічному диригенту. Особливо вдалими у виконанні Колона були
твори композиторів-романтиків.
Гастролював в
багатьох країнах, в тому числі в Росії
(вперше в1890).
Хабанера – іспанський танець кубинського
походження; назва походить від слова Havana – Гавана (столиця Куби). Виконується в
стриманих темпах, рухи в значній мірі вільно імпровізуються; розмір 2\4, в
акомпанементі витримується фігура: пунктир та дві восьмі. Ймовірно, хабанера є
попередницею сучасного танго, для якого характерний такий самий ритм
акомпанемента. Самий відомий приклад хабанери – в опері „Кармен” Ж.Бізе.
Будова
„Хабанери” Е.Колона складна тричастинна, зі вступом та кодою. Фактура –
гомофонно-гармонічна.
Тональний план твору
вступ – c-moll
перша частина – Es-dur
з’вязка - c-moll
друга частина - c-moll
третя частина – C-dur
кода - C-dur.
Розмір твору –
2\4, при диригуванні використовується дводольна схема.
Хабанера
розпочинається енергійним тутійним
вступом нюансом ff в рухливому
темпі (Vivo), який відразу
налаштовує на святковий, бадьорий настрій. В 15-16 тактах відбувається
модуляція в Es-dur, тональність
першої частини, яка з’являється із затакту Ц.1. Її тема енергійна, весела, з пружною ритмічною
основою, змальовує масові народні гуляння. Вона звучить у виконанні скрипок та
кларнета нюансом mp і є тонально
неоднорідною: в 35такті відбувається відхилення в G-dur, що суттєво збагачує її
інтонаційну палітру.
Зв’язка між першою
та другою частинами побудована на матеріалі вступу, скороченому та частково видозміненому (збережена тональність c-moll).
Друга частина
звучить в паралельній тональності c-moll нюансом mf. Ритмізований супровід замінила
рівна пульсація восьмими, що підкреслює контраст між частинами. Її тема
складається з трьох фраз: перша звучить у скрипок, кларнета та сопілки у
високому регістрі, інтонаційно нестійка, нагадує запитання; друга являє собою
відповідь на це запитання, звучить у сопілки, кларнета, баяна 1, 1-2 кобз,
інтонаційно стійка, побудована на низхідних інтонаціях; третя – як підсумок двох
попередніх, виконують її баян 2,
кобза-тенор, цимбали(в низькому регістрі в октаву) та вся струнна група. Диригент
повинен чітко відобразити цей поділ зміною характеру ауфтактів та характеру
самого жесту відповідно до особливостей кожної фрази.
В 76-80 тактах відбувається
модуляція в тональність C-dur, що готує третю
частину твору. Вона з’являється із затакту до 81 такту, звучить tutti нюансом ff, тему виконують
сопілка, кларнет, баян 1, 1-2 скрипки. Це знову свято, народні гуляння,
бадьорий, радісний настрій. Диригентський жест повинен підкреслювати пружність
та грайливий характер мелодії.
Кода дуже розвинена, динамічна, емоційно насичена.
Її можна розділити на дві частини: перша – стрімка, виписана дрібними
тривалостями; друга – це ритмізовані тутійні акорди, які з пунктиру поступово
переходять до рівних тривалостей, тим самим все більше і більше нагнітаючи
емоційне напруження, вершиною якого є динамічна нездіймана фермата(123 такт) та
тверда смислова та динамічна крапка в останньому такті.
Комментариев нет:
Отправить комментарий