Лев Миколайович Ревуцький увійшов в історію української культури як видатний композитор, педагог, музичний діяч.
Лев
Миколайович Ревуцький народився 26.02.1889р.
в селі Іржавець Прилуцького повіту Полтавської губернії у високоінтелигентній
сім’ї. Гри на фортепіано Ревуцький почав
навчатися у п’ятирічному віці під керівництвом матері, а пізніше – різних
провінційних вчителів.
Загальну освіту отримав в прилуцькій
гімназії.
У 1903 р. Ревуцький переїхав у Київ, де
навчався в університеті і на фортепіанному відділі музичного училища. Саме на
роки навчання в училищі припадає написання ним перших романсів і фортепіанних п’єс. В 1913р. він
вступає до Київської консерваторії, де вивчає композицію у Р.Глієра
З початком першої світової війни
Ревуцький прискореними темпами закінчив університет та консерваторію, після
чого його мобілізували до армії. Демобілізувавшись, Ревуцький приїхав на
короткий час до Москви, де продовжував працювати над Симфонією №1, яка була
почата ще в консерваторії. Потім повернувся до Києва, та змушений був їхати
додому де працював не за фахом, але давав приватні уроки гри на фортепіано.
Виступав соло в концертах.
В 1924р приїхав до Києва й розпочав
педагогічну роботу в Музично-Драматичному інституті ім. М.В.Лисенка по
музично-теоретичних дисциплінах, а згодом по композиції.
В Києві продовжив активну творчу
діяльність створивши багато композицій у різних жанрах, особливо багато писав
для голосу або хору
Блискучим
зразком індивідуального переосмислення фольклору є „Козачок”. В оригіналі він
написаний для фортепіано в чотири руки. Твір дуже сподобався Б.Лятошинському, і
він висловив бажання інструментувати його. В такому вигляді й увійшов „Козачок”
у мистецький обіг. Ця симфонічна п’єса вражає барвистістю народного колориту,
захоплює невтримною енергією. Автор проявив у „Козачку” високу майстерність
щодо мистецької форми. Це динамічне, гранично стиснене Сонатне Allegro. Стихія
народного танцю, жвавий характер народу відтворений в музиці на диво яскраво з
неперевершеною художністю.
Основна тональність твору - D-dur.
Розмір - 2/4, протягом п’єси залишається незмінним,
при диригуванні використовується дводольна схема тактування.
Фактура – гомофонно-гармонічна.
Твір
розпочинається коротким шести тактовим вступом. Тутійне звучання оркестру,
швидкий темп та нюанс ff відразу вводять слухача в образну сферу, якій притаманна барвистість,
енергійність та темпераментність народного танцю. Потужна динамічна хвиля
перших двох тактів несподівано змінюється нюансом Р з другої долі третього такту. Протягом наступних трьох тактів
вступу відбувається зменшення звучності оркестру що є динамічною підготовкою до
появи головної теми. Слід звернути увагу на зміну прийому гри адже поява
піцикато у струнних інструментів пом’якшує звучання функції акомпанементу струнно смичкових та
кобз.
Експозиція
Головна партія з’являється в 7-му такті (Ц.1). Вона весела,
безтурботна, виконують її перший та другий баяни в октаву. В Ц.2 тема переходить до І-ІІ скрипок та
сопілки з кларнетом. Баяни супроводжують її акцентованим октавним підголоском
який рухається по хроматизму, що надає темі дещо напруженого забарвлення.
23 такт – коротка
зв’язка між головною темою та побічною,
побудовано на матеріалі головної теми та вступу, складається з трьох фраз.
Перша та друга –це повторення першої фрази головної партії, тільки подані в
тональностях a-moll та A-dur; третя – перша фраза вступу на домінанті
нової тональності, що закріплює її як основну тональність побічної партії.
Ц.3 – побічна
партія(A-dur). Вона за своїм
характером нагадує головну, та завдяки супроводу струнних який виконується
піцикато, звучить м’якше, лише останній
такт кожного речення виконується arco та акцентовано,контрастує
з нею тембрально - її виконують цимбали. В другому реченні тему прикрашають
грайливі форшлаги у сопілки, кларнета та І баяна.
Ц.4 – заключна
партія(A-dur). Вона
побудована на видозміненому матеріалі головної. Тема спочатку проходить у
скрипок (37 – 40тт)та доповнюється висхідними тріольними поспівками у сопілки
та кларнета, що надає її урочистості. Вона нестійка, насичена хроматизмами. В 41т. її перехоплюють цимбали, виконуючи на терцію вище, а в 45т. до них приєднується сопілка.
49т. – розробка.
Майже вся ця
частина зайнята розвитком мотивів головної партії, яка має відносно активний
характер і менше за інші теми розвинена в експозиції. Спочатку перше речення
головної партії виконує кларнет на велику секунду вище. Далі той же самий
матеріал виконують І-ІІ скрипки в унісон, тільки в іншій тональності (c-moll) з пониженим п’ятим ступенем. Ц.6 - подальший розвиток відбувається
не по реченням, як було сказано вище, а по фразах. До скрипок підключається
сопілка, що до інтонаційної гостроти додає ще й тембральне загострення.
Матеріал постійно розвивається зі
стримлінням вверх. 61-62тт. відбувається ділення матеріалу на мотиви, а в
63т.- на субмотиви. Ц.7 – знову
звучить інтонаційно змінене перше речення головної партії. Його виконують
нюансом ff І-ІІ скрипки в октаву, альт та сопілка з кларнетом.
З 69т. відбувається безпосередньо
вихід на репризу: ломаний та інтонаційно не стійкий пасаж в партії альта, І-ІІ
скрипок та кларнета на фоні спочатку рівних, а потім синкопованих гармонічно
напружених акордів у І-ІІ баяна. Диригенту слід звернути особливу увагу на
фактичне sub. P в 69т. та поступове, але досить стрімке crescendo, яке знову
повинно вивести звучання оркестру на нюанс ff .
Ц.8 – реприза.
Головна партія звучить
потужно, насичено, нюансом ff. Перше її проведення подається у
вигляді переклички: перше речення виконують альт, І-ІІ скрипки, кларнет та
сопілка, друге речення (Ц.9)- віолончель та контрабас. Друге проведення
головної партії виконують альт, І-ІІ скрипки, кларнет та сопілка, тільки в
іншій тональності(e-moll)
Ц.10 - зв’язка за своєю структурою так ж як в
експозиції, тільки подана в інших тональностях: перша фраза – d-moll, друга та третя – D-dur, що затверджує нову тональність
побічної партії –
D-dur.
Ц.11
– побічна партія. Реприза побічної
партії має біль насичений супровід(струнно-смичкова група), і побудована на
динамічних контрастах – починається нюансом P а останній такт
речення –
sub. f.
103т
– заключна партія(A-dur). Структурно не змінена, тільки тему
постійно виконують альт, І-ІІ скрипки та кларнет. Диригенту слід звернути увагу
на динамічне насичення в цій частині:
починається вона нюансом f, а вже наступне
речення (Ц.12) – ff. Вона звучить
потужно та урочисто, в Ц.13 звучання оркестру набуває максимальної потужності
та насиченості(tutti), що дуже
яскраво відтіняє наступний розділ п’єси – codu , який розпочинається нюансом sub. P.
120т
– Coda. Основний матеріал виписаний дрібними
тривалостями та дуже альтерований. Його виконують альт, І-ІІ скрипки та
кларнет, а в 121т до них приєднується сопілка. Диригент повинен чітким рухом
показати оркестру sub. P, та активними
жестами протягом чотирьох тактів знову вивести звучання до ff, і поставити тверду крапку
останнім акордом, вагомість якого підкреслена здійманою нединамічною ферматою,
та ферматою на паузі після нього.
Комментариев нет:
Отправить комментарий