Зноско-Боровський Олександр Федорович
народився
27.02.1908р. в Києві. В 1932р. закінчив Київський муз.-драм. інститут
ім. М.Лисенка по класу композиції Л.М.Ревуцького. В 1931-41рр.- консультант
кіностудії художніх фільмів в Києві. В 1942-45рр. був у лавах радянської армії.
В 19 45-63рр.- зав. редакцією музичної літератури Держ. видавництва
образотворчого мистецтва і муз. літератури УССР. З 1963 – на творчій роботі. В
1946-68рр. (в різні періоди) був членом правління спілки композиторів України,
членом ревізійної комісії, головою правління Українського відділу Муз фонду СССР.
Нагороджений медалями.
Основні
твори: балет „Акпамик”,
урочиста кантата „Наша перемога”, „Російська увертюра”, „Привітальна увертюра”,
три симфонії, симфонічна поема „Кос-Арал”, „Концертна сюїта”, симфонічна
картина „У Мавзолея”, „Молодіжна увертюра”, „Піонерська увертюра”, „П’ять маленьких п’єс” для
струнного оркестру, написав багато п’єс для солюючих інструментів з оркестром, для струнного
квартету, ансамблі, хори, романси, пісні, обробки народних пісень. Також в
творчому доробку майстра є музика до радіопостановок та мультиплікаційних
фільмів.
Форма твору О.Зноско
- Боровського „Український марш” складна тричастинна, де третя частина є
буквальною репризою першої. Фактура - гомофонно-гармонічна, тональний план: перша
частина B-dur – g-moll, друга - g-moll -
B-dur. Розмір - 2/4, протягом п’єси залишається незмінним, при
диригуванні використовується дводольна схема.
П’єса
виконується рухливо, в темпі бадьорого маршу. Розпочинається коротким
чотиритактовим вступом нюансом f оркестровим tutti. Перший розділ
твору – проста тричастинна форма. Тему першої частини виконують 1-2 скрипки та
сопілка з кларнетом нюансом mf. Вона має
бадьорий безтурботний характер та проходить двічі підряд, що стверджує її як
головну. Тема другої частини проходить в басовому регістрі, і контрастує з
першою не тільки теситурою, а й тональністю (g-moll) та характером.
Її виконують кобза-альт, тенор, цимбали, альт, віолончель, контрабас нюансом f штрихом marcato, що надає їй
рішучості, пружності, вагомості. Це обов’язково повинно бути відображеним в жесті диригента:
він стає активнішим та підкресленим. Третя частина є буквальним повторенням
першої.
Середній розділ
твору (54 такт) також написана в
простій тричастинній формі. Вона спокійна, наспівна, та все ж залишається
впевненою та емоційною, немов відлуння минулих подій. Перша частина складається
з двох епізодів. Тему першого (g-moll) виконують 1-2
кобзи та 1-2 бандури нюансом mf, акомпанементом
є пульсація рівними тривалостями на кожну долю такту у струнної групи. В 58 та 66 тактах з’являється виразний підголосок у баянів в
октаву, на який диригент повинен звернути увагу. Тема другого (70 такт) звучить у 1-2 скрипок, альта,
1-2 бандур, цимбалів, сопілки та кларнета в тональності B-dur. Вона дещо нагадує тему першого
епізоду, та за рахунок зміни ладу (з мінору на паралельний мажор) стала
світлішою. Зв’язкою між двома
епізодами є пасаж шістнадцятими у альта, 1-2 скрипок, сопілки та кларнета.
Друга частина
починається з другої долі 85 такту і
більше нагадує розробковий матеріал.
Вона інтонаційно та гармонічно нестійка, зустрічається багато відхилень. Тему
виконують кобза-альт, кобза-тенор та віолончель. Її твердий маршовий характер
підкреслює виразний підголосок баянів в 90
такті. Він ще раз з’являється в 98 такті але трохи
видозмінений, готуючи цим самим появу третьої частини. В 94 такті до виконання теми приєднується кларнет. Акомпанемент
викладено пульсацією рівними тривалостями на кожну долю такту у альта та 2
скрипок pizz.
Третя частина (102 такт) побудована на матеріалі
другого епізоду першої частини.
Третя частина
твору – це буквальна реприза першої частини.
Комментариев нет:
Отправить комментарий